Vanaf 25 januari 2018 tot en met 3 maart 2018 verandert Witte de With Center for Contemporary Art in de Kunsthalle for Music, een eigentijdse ruimte voor de live-uitvoering van muziekstukken.

“Muziek is niet per se wat je denkt dat het is. Kunnen we ons een ruimte voorstellen voor muziek die buiten enig medium om en voorbij het podium bestaat? Een ruimte voor muziek die niet kan worden opgenomen, die geen afgebakende tijdsduur kent en die zelfs bestaat als er geen publiek bij aanwezig is? Kunnen we ons een ruimte indenken waarin de categorieën van uitvoerende en luisteraar en die van repetitie en opvoering in elkaar lijken op te gaan? Hoe zouden we ons hedendaagse muziek, compositie en muziekuitvoeringen kunnen voorstellen als hedendaagse kunst?” – Uit het manifest van Ari Benjamin Meyers voor zijn Kunsthalle for Music.

Kunsthalle for Music is het project waarin kunstenaar en componist Ari Benjamin Meyers op uitnodiging van Witte de Withs directeur Defne Ayas onderzoekt en bestudeert wat het inhoudt om vandaag de dag een nieuwe muziekinstelling op te richten in een (beeldende) kunstcontext. Met historische voorbeelden op het snijvlak van muziek en beeldende kunst als uitgangspunt, verwezenlijkt Kunsthalle for Music – voor het eerst – een “muzikale situatie”, waarin een ensemble en de manier waarop dit een repertoire op basis van muziek ten uitvoering brengt, samen de hele tentoonstelling vormen. Het ensemble en datgene wat zij ten uitvoer brengen vormen het materiaal waarmee vijf door Ari Benjamin Meyers uitgenodigde kunstenaars gevraagd wordt te werken, tegen het decor van de kaal gestripte tentoonstellingsruimtes.

Ensemble

Het Kunsthalle for Music ensemble, dat bestaat uit acht uitvoerende musici, vormt het hart van de Kunsthalle for Music. Uit een open oproep voor musici met uiteenlopende achtergronden en speelniveaus is het volgende ensemble voortgekomen: Bergur Thomas Anderson (gitaar), Billy Bultheel (piano), Sandhya Daemgen (viool en vocalen), Sara Hamadeh (viool), Alexander Iezzi (drums en percussie), Nanna Ikonen (saxofoon en elektronica), Jackson Moore (saxofoon) en Pau Marquès i Oleo (cello).

Nieuwe werken in opdracht en het repertoire

Het ensemble zal nieuwe werken spelen die in opdracht geschreven zijn door Dominique Gonzalez-Foerster, Jonathan Bepler, Libia Castro & Ólafur Ólafsson en The Residents. Gedurende de tentoonstelling zullen de kunstenaars op locatie samen met het ensemble hun partituur ten gehore brengen tijdens zowel de repetities als de optredens die opengesteld worden voor het publiek. Elk werk zal vervolgens worden opgenomen in het groeiende repertoire van de Kunsthalle for Music. Voor het educatie programma componeert Andre Heuvelman in opdracht een nieuw muziekstuk.

Repertoire

Het repertoire van de Kunsthalle for Music bestaat uit bestaande en aangepaste stukken, bijgedragen door kunstenaars en componisten waaronder: Wojtek Blecharz, Tim Etchells, Peter Fengler, Hassan Khan, Sora Kim, Yoko Ono, Anri Sala, Superflex, en Guido van der Werve. De tentoonstelling omvat ook een aantal op performance gebaseerde muziekwerken van Ari Benjamin Meyers. Het volledge repertoire is hier te bekijken.

De oprichting van de Kunsthalle for Music

De Kunsthalle for Music is ontwikkeld in een gezamenlijke opdracht van Witte de With Center for Contemporary Art (Rotterdam) en Spring Workshop (Hong Kong). In de tentoonstelling An exposition, not an exhibition bij Spring Workshop (11 maart -1 april 2017) zette Ari Benjamin Meyers de thema’s die het fundament van Kunsthalle for Music vormen voor het eerst uiteen. Deze werden tijdens het symposium Music is Not! A Symposium On and Around the Kunsthalle for Music bij Witte de With (26-27 mei 2017) verder uitgewerkt, waarbij Peter Osborne (hoogleraar modern Europese filosofie), Armen Avanessian (filosoof en literair & politiek theoreticus), Victoria Ivanova (schrijver en curator), Jörn Schafaff (kunsthistoricus), Marie-France Rafael (kunsthistoricus), Francois Quintin (directeur van Lafayette Anticipations) en Lisette Smits (curator) werden uitgenodigd, wat in januari 2018 zal leiden tot deze initiële overname van Witte de With.

—Ondersteund door

Goethe-Institut, Institut français, Mondriaan Fonds

—Downloads