Cecilia Vicuña, een retrospectieve tentoonstelling brengt meer dan honderd werken samen van dichter, beeldend kunstenaar en activist Cecilia Vicuña. Sinds de jaren zestig heeft de kunstenaar een radicaal perspectief gevormd over de relatie tussen kunst en politiek, middels haar geschreven en beeldend werk. Vicuña verliet in 1973 haar geboorteland Chili en verhuisde naar Londen, voordat ze sinds 1980 in de Verenigde Staten is gevestigd.

De militaire staatsgreep van 1973 in Chili had een grote impact op Vicuña’s jonge jaren, en op het hele land. In veel opzichten werd en wordt haar werk geactiveerd en geïnspireerd door politiek verzet. Feministische en sociologische methoden, evenals de inheemse cultuur en natuurlijke materialen zijn van invloed op haar kunstpraktijk. Decennia lang heeft ze een gevarieerd en multidisciplinair oeuvre ontwikkeld, dat gebaseerd is op woorden, afbeeldingen, omgevingen en een combinatie van talen, media en technieken.

Voor haar retrospectieve tentoonstelling, georganiseerd door Witte de With en samengesteld door gastcurator Miguel A. López, worden een aantal kunstwerken, documenten en parafernalia voor de allereerste keer getoond. Het merendeel hiervan is afkomstig uit de persoonlijke archieven van Vicuña zelf. Dit materiaal, dat zorgt voor een beter begrip van het werk van de kunstenaar, wordt vergezeld door een aantal bruiklenen, die tientallen jaren van productie overspannen. Belangrijke hoofdstukken binnen de veelzijdige praktijk van Vicuña worden uitgediept en tentoongesteld. Van haar quipu, precarios [precaire objecten], en palabrarmas-serie, tot haar schilderkunstige werken alsook werk gemaakt in solidariteit met Vietnam en als onderdeel van de collectieven Tribu No [No Tribe] en Artists for Democracy. Ook worden een aantal van haar films vertoont, die wijzen op de belangrijke plaats die performance inneemt in het oeuvre van de kunstenaar.
López, oorspronkelijk afkomstig uit Peru en die in de loop van de jaren nauw met Vicuña heeft samengewerkt, merkte op dat "haar flitsen van inventieve genialiteit - literair, visueel, uitgevoerd of hoorbaar - alle conventionele categorieën trotseren, door het weven van woord en zaad, geluid en draad, quipu en bloed, lichaam en stof, afval en kosmos. "

Begeleidend bij de tentoonstelling hoort de publicatie Cecilia Vicuna: Seehearing the Enlightened Failure onder redactie van López en uitgegeven door Witte de With. De publicatie brengt drie nieuwe en twee bestaande essays over Vicuña's werk samen, plus een bloemlezing van diverse teksten geschreven door de kunstenaar zelf. Ook bevat de publicatie een overvloed aan illustraties en visuele documentatie georganiseerd in vier thematische secties, die het volledige scala van media omvatten waar de kunstenaar in de loop der jaren mee heeft gewerkt.

Bij Witte de With is de tentoonstelling gecoördineerd door Rosa de Graaf; de publicatie door Wendy van Slagmaat-Bos; en het tentoonstellingsontwerp door Sofía Hernández Chong Cuy en Paul van Gennip. Andrea Valencia en Karla Hinojosa assisteerden in het proces als curatorial stagiairs in respectievelijk 2018 en 2019.

—Ondersteund door

Institute for Studies on Latin American Art (ISLAA), Directorate of Cultural Affairs (DIRAC), Ministerie van Buitenlandse Zaken Chili, Ambassade van Chili in Den Haag, The Henry Moore Foundation, Lehmann Maupin

—Downloads