Met interventies in de openbare ruimte doorbreekt Maider López vaste gewoontes. Door nieuwe regels in te voeren spreekt ze mensen aan als individu, maar ook als onderdeel van een gemeenschap. Haar projecten sporen aan tot uitwisseling en communicatie: tussen kunstenaar en kunstinstelling, overheden en sociale groepen en uiteindelijk tussen individuen onderling.

In Polder Cup speelt López met de Hollandse liefde voor voetbal, water en ‘polderen’: bij Ottoland schilderde ze voetbalvelden op de weilanden. Sloten lopen dwars door de velden waardoor spelers nieuwe regels en tactieken moesten bedenken. Het partijtje voetbal verwordt tot een onophoudelijk overleg. Het is een knipoog naar de typisch Nederlandse bureaucratische cultuur, het ‘poldermodel’. In het spel zijn personen met uiteenlopende achtergronden en perspectieven (van voetballers tot kunstliefhebbers) bijeengebracht en iedereen is overgeleverd aan uitzonderlijke regels die speciaal voor het evenement zijn gecreëerd.

De publicatie documenteert het gehele toernooi als een speels model en als een serieus voorstel om door ontregeling vaste gewoontes te doorbreken.