Een reeks presentaties waarin ‘de waarheid’ wordt gespiegeld aan juridische procedures

Wat is ‘het recht’ en hoe werkt het? Hoe worden regels geschreven, geïnterpreteerd en geïmplementeerd in verschillende contexten? En vooral, wat staat er op het spel wanneer we zeggen dat een zaak is gewonnen of verloren? In het kader van de tentoonstelling The Crime Was Almost Perfect presenteert Witte de With Center for Contemporary Art een symposium waarin wordt onderzocht of en hoe juridische procedures ons normatieve begrip van eerlijkheid kunnen faciliteren of juist compliceren. Dit doet Cui Bono? door een keynote lezingen door wetenschappers en professionals uit het juridisch veld te plaatsen tegenover een aantal kunstprojecten waarin ‘het recht’ als onderwerp wordt gebruikt.

PROGRAMMA

14.00 – 14.10 uur
Welkomstwoord door Defne Ayas

14.10 – 14.50 uur
Keynote: What is law?
Jeanne Gaakeer (Bijzonder Hoogleraar in de Rechtstheorie, Rechtenfaculteit, Erasmus Universiteit Rotterdam, en raadsheer aan het gerechtshof van Den Haag), schetst een korte geschiedenis van de evolutie van het recht in een Europese, culturele context.

14.50 – 15.05 uur
Interpretatie: ‘law intensity reports’
Franck Leibovici (kunstenaar en dichter, Parijs) werkte samen met Julien Seroussi (analist, Internationale Misdaad Eenheid, Ministerie van Justitie, Parijs) tijdens een rechtszaak van het Internationaal Strafhof. Hun samenwerking vormt het startpunt van een uiteenzetting van de wisselwerking tussen getuigen, bewijs, feiten en juridische kwalificaties.

15.05 – 15.25 uur
Keynote: On Forensis
Eyal Weizman (Architect, Professor of Visual Cultures en directeur van het Centre for Research Architecture van Goldsmiths, University of London) onderzoekt de rol van ‘gaten’, of ‘niets’ die het forensisch onderzoek bemoeilijken. Hoe vind je bewijs voor iets dat afwezig is? Van kogelgaten in lichamen en schedels, tot gaten in daken van beschoten gebouwen en het gat in de ozonlaag: Volgens Bergson geven deze gaten juist meer informatie dan het materiaal zelf, omdat het van zowel materie, als van afwezigheid getuigt.

15.25 – 16.00 uur
Vertoning van Resolution 978 HD (HD video, 35 min., Finland / GB 2013)
Deze film van Model Court, een groep kunstenaars en onderzoekers van de Forensics Architecture Department, Goldsmiths, University of London, opent een discussie over de politieke en juridische impact van nieuwe media technologieën op het juridische proces.

<<16.00 – 16.20 uur Pauze>>

16.20 – 16.40 uur
Interpretatie: X&Y vs. France: The Case of a Legal Precedent (2009-2014)
Kunstenaars Patrick Bernier en Olive Martin gaan in gesprek met Virginie Bobin (Assistent Curator, Witte de With) over hun eerdere werk, waar ze kunst in contact lieten komen met het recht. Zo herleiden ze het ontstaan van hun ongebruikelijke samenwerking met de advocaten Sylvia Preuss-Laussinotte en Sébastien Canevet die leidde tot een waarin de jurisprudentie over het intellectueel-auteursrecht wordt ingezet om het vijandige terrein van het immigratierecht uit te dagen. Hun performance X&Y vs. France: The Case of a Legal Precedent vindt plaats op de Erasmus Universiteit op 28 maart om 17.00 uur

16.40 – 17:00 uur
Plenaire discussie, voorgezeten door Virginie Bobin

17.00 – 17.30 uur
Vraag & Antwoord sessie met het publiek

17:30 – 18:00
Borrel

Cui Bono? is georganiseerd door Virginie Bobin (Assistant Curator, Witte de With) in samenspraak met Defne Ayas (Directeur, Witte de With) an Adam Kleinman (Hoofdredacteur, WdW Review).

Georganiseerd in samenwerking met de Rechten faculteit van de Erasmus Universiteit, en de studievereniging Rechten. Witte de With bedankt verder: Jeanne Gaakeer, Helen Stout, Farshida Zafar en Jeanne Beck.

Dit symposium wordt ondersteund door Institut Français, Sjöcrona Van Stigt Advocaten, de Erasmus Stichting en het Erasmus Trustfonds.