Witte de With Uitgevers, STUK Kunstencentrum, Leuven, en Sternberg Press, New York/Berlijn presenteren met trots Keren Cytters publicatie The seven most exciting hours of Mr. Trier’s life in twenty-four chapters.

Deze tweede novelle van de kunstenaar ontvouwt een apocalyptisch avontuur gebaseerd op het waargebeurde verhaal dat de befaamde Deense filmmaker Lars Von Trier vertelde in een televisie-interview. Het beschrijft zeven uren in het leven van Tibor Klaus Trier – Lars Von Triers vader – vanaf het moment dat zijn vrouw ‘s ochtends weeën krijgt tot de geboorte van Lars.

Het verhaal speelt zich af in Kopenhagen, in een ziekenhuis dat herinnert aan Von Triers televisieserie The Kingdom. De plot: Tibor arriveert met zijn vrouw Margaret in de verloskamer van het Mercy General Hospital, en realiseert zich dat hij terug naar huis moet om zijn vergeten mobiele telefoon op te halen – zijn enige link tot een zus met problemen. Op de weg terug stopt hij om te tanken en raakt betrokken bij een autodiefstal. Een kanker gezwel nestelt zich in zijn lichaam. Thuis aangekomen leest hij stiekem Margarets e-mail, waarin een groot geheim wordt onthuld, dat maakt dat hij zich terughaast naar het ziekenhuis om haar en haar zoon te vermoorden. Onderweg krijgt hij een ongeluk, waarbij zijn lichaam in verbrijzelt en hij zijn geheugen verliest. Tibor ontwaakt in hetzelfde ziekenhuis waarin zijn vrouw aan het bevallen is, en vindt zijn zus naast hem. Mercy General is haunted by a great ghost and the day is Armageddon when the ghost needs to challenge the living with an army of zombie children – all born within its walls.

De dag is Armageddon en de grote geest van het Mercy General moet de levenden uitdagen met een leger van zombiekinderen – allen geboren binnen zijn muren.

Wie is die grote geest? Wat heeft Margaret in haar lichaam? Zal Timor zijn een dag oude kanker overleven? Alles en meer zal worden onthuld…

The seven most exciting hours … is uitgegeven ter gelegenheid van de solotentoonstellingen van Keren Cytter in Witte de With, Rotterdam, 1 – 30 maart 2008, samengesteld door Nicolaus Schafhausen en Zoë Gray, en in STUK Kunstencentrum, Leuven (BE), 8 dec 2007 – 3 feb 2008, samengesteld door Eva Wittocx.