Edith Dekyndt is een kunstenaar die haar inspiratie haalt uit de ontmoetingen tussen natuurlijke fenomenen en technologische gevoeligheden. Zij presenteert haar werk in de vorm van minimale, uiterst precieze installaties. Hierin is een lijn te ontwaren die loopt tussen het ‘down-to-earth’ en het uit ‘een andere/hogere wereld’ afkomstige. Ze activeert het besef van de aanwezigheid van deze cognitieve grenzen bij diegene die zich in dat gebied begeeft. Sinds 2004, heeft haar werk zich ontwikkeld onderde noemer van, wat zij zelf omschrijft als The Universal Research of Subjectivity (De universele research van de subjectiviteit). Haar solotentoonstelling Agnosia vond in de lente van 2009 plaats bij Witte de With.

Witte de With’s Source Book nummer 8 toont een uitgebreide documentatie van de kunstwerken die in de tentoonstelling te zien waren. Ook geeft het inzicht in Edith Dekyndt’s persoonlijke inspiratiebronnen uit literatuur, film en muziek. Voor dit Source Book heeft Dekyndt een eigen tekst geschreven, en daarnaast een lijst van haar favorieten teksten toegevoegd, waaronder: Norman Mailer’s Of a Fire on the Moon (1971). Dit is een belangrijk uittreksel van het (half)fictionele verhaal van de Apollo 11 missie. In het boek wordt deze gereproduceerd en dient zo als een minutieuze poëtische sleutel voor de kunstenaars mengeling van een wetenschappelijke kwestie en subjectieve mijmeringen. Haar keuzes worden verder besproken in een interview met Dekyndt en Amira Gad (assistent curator bij Witte de With).

Naast Dekyndt’s persoonlijke bronnen, zijn er twee curators gevraagd om een essay te schrijven als direct antwoord op het oeuvre van Dekyndt. Renske Janssen bespreekt de blankheid die te vinden is in veel van Dekyndt’s beelden. Door dit in de context te plaatsen van andere ontmoetingen van Janssen met blanke blikken uit historische en hedendaagse kunstwerken, wordt er afgevraagd of dergelijke kunstwerken de trekker laten gaan van het subjectieve bewustzijn. Wim Waelput schrijft over zijn ervaringen van het organiseren van de meest recente solotentoonstelling van Dekyndt bij KIOSK in Ghent, lente 2010. Hij focust vooral op Carousel, een nieuwe installatie die zij speciaal maakte voor KIOSK. Door middel van dit kunstwerk wilde zij de omvang van tijd in haar oeuvre in het algemeen te kunnen begrijpen.