De explosieve ontwikkelingen op het World Wide Web hebben nieuwe vormgevingsgebieden blootgelegd, waar naast beeldend kunstenaars ook architecten, (web)designers, game producers en computer programmeurs werkzaam zijn. De tentoonstelling Play-use presenteert hun werk met interactieve modellen, prototypen en computergame installaties, waarbij de nadruk ligt op de steeds opnieuw gedefinieerde verhouding tussen spel en gebruik.

De Nederlandse architect Kas Oosterhuis neemt deze verhouding tussen spel en gebruik als basis voor een nieuw type ontwerp. Uitgaande van het principe van Internet sites zoals Active Worlds maakt hij het ontwerp tot een spel waarin de architectuur de eisen van de spelers volgt. De vormgeving van fysieke en virtuele ruimte loopt in elkaar over in een installatie van de Japanse computergame producer Hiroshi Masuyama die de bezoeker fysiek met de virtuele wereld van het nieuwe computerspel Doshin the Giant confronteert. Sophie Krier (SOMAR) realiseert in samenwerking met de Design Academy in Eindhoven het project Fake. In dit project contrasteert zij de driemensionale materiele wereld van industrieel design met het ijle decor van de stripwereld.

Donna Nield gebruikt in haar serie Kiosks digitale middelen om de fysieke ruimte van cosmetica kiosken te herscheppen tot ambigue architectonische objecten. Computer-software speelt eveneens een belangrijke rol in het ontwerp van de Resi-Rise Skyscraper van het architectuur/ design- collectief Kolatan/MacDonald Studio. Het ontwerp betreft een woontoren die steeds van vorm verandert om in te kunnen spelen op de wisselende behoeften van bewoners en de fluctuerende huizenmarkt. Wooneenheden, voorgesteld als levende organismen (“pods”), kunnen naar wens worden vastgehecht of losgemaakt als de bewoner verhuist, een nieuwe inrichting wil of als er zich een nieuwe marktontwikkeling voordoet.

Een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling is een door de Amerikaanse criticus en redacteur van ID Magazine Janet Abrams samengesteld documentatiecentrum, Medialounge, waar de bezoekers zich met behulp van websites, CD-roms, games, video’s en magazines kunnen oriënteren op de hybride aard van het nieuwe vormgeven. De ruimte, die de functies van café, salon en documentatiecentrum in zich verenigt, is ingericht door Melle Smets en Jurriaan van Diggele.

De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met de Design Academy (Eindhoven), EINA (Barcelona), Interrogative Design Group/ MIT (Massachusetts, V.S), Royal College of Art, Postgraduate Art & Design (Londen) en met steun van het Stimuleringsfonds voor Architectuur.

Met bijdragen van: Janet Abrams, Jop van Bennekom, Kelly Dobson, Peter Friedl, Meschac Gaba, JODI, Kolatan/McDonald Studio, Atelier Van Lieshout & Women on Waves, Hiroshi Masuyama, Donna Nield, Honoré d’O, Kas Oosterhuis, Jean-Arnaud Smadja, Melle Smets/Jurriaan van Diggele, SOMAR, Simon Starling, Krzysztof Wodiczko, The Word Company.