Liever niet, (“I would prefer not to”) is een beroemde en veel herhaalde zin in Herman Melville's Bartleby, the Scrivener: A Story of Wall Street. Bartleby is het hoofdpersonage in dit korte verhaal, voor het eerst gepubliceerd in 1853 in twee delen en later gecompileerd als een enkel verhaal. Als medewerker op het postkantoor voor onbestelbare brieven, ziet Bartleby geen uitweg uit het systeem. Voor zij die weinig of geen verwachtingen of gedeelde opvattingen hebben over de normatieve, stedelijke omgeving, is uit een systeem stappen–bijvoorbeeld dat van de zogenoemde kunstwereld–een beproefde actie.

Een tentoonstelling met een audioscript door Sarah Demeuse en Wendy Tronrud en een soundtrack door Mario García Torres in samenwerking met Sol Oosel, onderzoekt verschillende gevallen van systeemafwijzing en uitval. In een verlaten tentoonstellingsomgeving, beschilderd in de kleurschalen van zonsopgang, ochtend, middag, schemering en nacht, zijn twee geluidswerken hoorbaar. Aan de ene kant is een audioscript toegankelijk via draadloze hoofdtelefoons; aan de andere kant vormt een muzieksoundtrack het ongevingsgeluid van de tentoonstelling. De tentoonstelling wordt beschouwd als een emotionele cartografie van afhaken of "dropping out".

Het script van Demeuse en Tronrud vraagt welke krachtvelden -economisch, gender, ras, institutioneel, geografisch- bepalen of iemand wordt gezien als een "echte" drop-out. Hoe en wanneer roepen verhalen over de uittreding romantische of pathologische denkkaders op? Waarvan wordt de afwijzing symptomatisch en wat kunnen we leren van de "uitval" in relatie tot onze eigen modellen van productiviteit en leven?

García Torres, die samenwerkt met de muzikant Oosel, voert sinds lang artistiek onderzoek naar kunstenaars en muzikanten die zich hebben teruggetrokken uit de mainstream of een stedelijke context hebben verlaten. Voor deze tentoonstelling wordt hij uitgenodigd om zich te richten op kunstenaars die zijn vertrokken of die vanuit de marge gewerkt hebben, vooral in de woestijn.

In de loop van deze tentoonstelling zijn Grace Ellen Barkey, Andrea Eva Gyori en Johanna Tengan uitgenodigd om live interventies en performances te maken. Raadpleeg de kalender voor een schema van deze evenementen. Daarnaast zal er nog een evenementenprogramma tijdens de tentoonstelling plaatsvinden.