Na Metahavens korte films, zoals de noemenswaardige City Rising (2014), en hun videoclips met technomuzikant Holly Herndon, beweegt hun nieuwste werk The Sprawl zich naar het gebied van de documentaire kunstfilm. Het ontstaan van dit werk komt direct voort uit de samenkomst van verschillende crises – de Ebola epidemie, het conflict tussen Rusland en Oekraïne en de opkomst van de Islamitische Staat (IS). Het belangrijkste thema in The Sprawl is dan ook de escalatie van globale onrust, zoals gesuggereerd wordt door de overeenkomsten tussen deze crises. Het werk, dat als Metahaven wordt omschreven als ‘propaganda over propaganda’, is deels Russisch gesproken en bestaat uit interviews met Benjamin H. Bratton, Monalisa Gharavi en Peter Pomerantsev, afgewisseld door lyrische en mysterieuze beelden. Tijdens deze filmvertoning zijn delen van dit werk te zien naast informele en persoonlijke gesprekken tussen Metahaven en strateeg Benedict Singleton. Op die manier wordt het creatieve proces dat aan The Sprawl vooraf ging en dat zij zelf beschrijven als ‘een bijzonder gevaarlijke en verleidelijke samenloop van politiek en esthetiek’ inzichtelijk gemaakt.