The Past 100-years, Part 1: WdW Review Offline, is een conferentie die het instabiele ontstaan en de daaropvolgende geo-politieke hervormingen bespreekt die leidden tot de ondergang van twee eeuwenoude rijken: het Ottomaanse en het Oostenrijks-Hongaarse. Ontdek op 28 februari samen met Witte de With Center for Contemporary Art welke invloeden deze twee staten verbonden, als vrienden of juist als vijanden. Tegelijkertijd verkent de conferentie ook hoe vergelijkbare geschiedenissen en verhalen vandaag de dag nog steeds worden uitgewisseld in deze gebieden.

Deze conferentie is ontwikkeld met en door WdW Review.org, het online platform van Witte de With, en bestaat uit drie onderdelen: een kritisch deel met drie lezingen en een filmvertoning; een analyse van afbeeldingen van werken tentoongesteld in de expositie Het Rijk van de Sultan (BOZAR, Brussel); en een panel met WdW Review’s correspondenten in Rotterdam, Moskou, Caïro en Istanbul. Gedurende de dag presenteren wij tevens diverse interventies door kunstenaar Dan Perjovschi.

Het evenement brengt een keur aan journalisten, academici en schrijvers bijeen, met onder andere: Abdelkader Benali (Rotterdam correspondent, WdW Review), Ilya Budraitskis (Moskou correspondent, WdW Review), dr. Robert Born (onderzoeker, GWZO-Institute, Leipzig), dr. Peter Busch (hoofddocent departement Conflict studies, Kings College, Londen), Guy Mannes-Abbott (schrijver en criticus, Londen), Lawrence Abu Hamdan (kunstenaar, Londen), dr. Guido Messling (curator Duitse schilderkunst, Kunsthistoriches Museum, Wenen), Yasmine El Rashidi (Caïro correspondent WdW Review), Binnaz Saktanber (Istanbul correspondent WdW Review), Alev Scott (freelance journalist en schrijver, Istanbul), en Yazan Khalili (kunstenaar, Amsterdam / Ramallah). De panel discussie wordt gemodereerd door Annie Fletcher (conservator tentoonstellingen, Van Abbemuseum, Eindhoven).

Dit evenement maakt deel uit van het internationale project Ottomans and Europeans—reflecting on five centuries of cultural relations.

—Ondersteund door

European Union