Het symposium Oil For Aladdin’s Lamp brengt verhalen over olie, oliewinning en energie samen, met als inspiratiebron vroege films gemaakt in opdracht van de Shell Film Unit en British Petroleum. Samen creëren deze films een historisch kader rondom kolonisatie, oorlogen om grondstoffen, het paranoïde tijdperk van de Piekolie en de uitputting van fossiele brandstoffen. Tegelijkertijd vormen films van hedendaagse kunstenaars herinterpretaties van het allegorische potentieel en het geopolitieke belang van natuurlijke grondstoffen in de wereld van vandaag de dag. De bijdragen bespreken olie met name als een mythische substantie en een vloeibare infrastructuur die keerpunten in de wetenschap, het wereldwijde reizen en andere alledaagse zaken heeft bewerkstelligd.

Schrijver en curator Anne Szefer Karlsen presenteert haar onderzoek naar de impact van olie-economie op de hedendaagse kunst in Noorwegen. Szefer Karlsen analyseert de vele kunstwerken die tentoongesteld worden op boorplatformen in de Noordzee.

*De titel van dit evenement is afkomstig van de gelijknamige educatieve documentaire die in 1949 in opdracht van Shell werd gemaakt.

Screenings:

Oil for Aladdin’s Lamp, 1933/1949, 21 min, zwart-wit, Shell Oil Company
Charles Urban / Kineto Company, A Day in the Life of a Coalminer, 1910, 9 min 28 sec, 35 mm, zwart-wit
Len Lye, The Birth of the Robot, 1936, 7 min, 16mm, Gasparcolor, Shell Motor Oil
Geoffrey Jones, Shell Spirit, 1963, 35mm, 2 min, 35mm, kleur, Shell Film Unit
Geoffrey Jones, Trinidad and Tobago, 1964, 35mm, 19 min, kleur, British Petroleum

Kunstenaars films:

Nana Oforiatta-Ayim, Jubilee, 2013, 13′, colour, courtesy de kunstenaar
Mona Vatamanu & Florin Tudor, All that is solid melts into air, 2012-2013, 15′, kleur, courtesy de kunstenaars
Prabhakar Pachpute, Earthwork of Hadasti, 2013, stop-motion animatie, 3 min 35 sec, courtesy de kunstenaar, Experimenter Kolkata en Clark House Initiative, Bombay.

—Met dank aan:

The British Film Institute National Archive