In het kader van de tentoonstelling The Crime Was Almost Perfect – waarin kunst wordt gekoppeld aan de esthetiek van misdaad- presenteert Witte de With een masterclass met Michael Zinganel.

Deze masterclass onderzoekt de overeenkomsten tussen forensisch onderzoek, onderzoek naar stedelijke ontwikkeling en kunstproductie, maar ook die tussen het rechtssysteem en de galerie als plek voor discourse, onderhandeling en strijd. In tegenstelling tot de gangbare gedachte over afwijkend gedrag, is dit juist een zeer productieve kracht in de maatschappij, omdat het daarmee de ontwikkeling van preventieve technieken en onderzoeksmethoden stimuleerde. Veel van de meest bekende methodes in de moderne stadsbeschouwing werden geintroduceerd, of op zijn minst geinspireerd door recherchewerk van de politie: Fotografie, cartografie en het uitvoeren van verhoren waren politie-technieken lang voordat deze werden overgenomen en ingezet door journalisten, stads-sociologen en kunstenaars, en zo bijdroegen aan onze kennis over de stad in wetenschap, literatuur, journalistiek, kunst en vooral in de film van de 20e eeuw.

Zowel op het gebied van forensisch onderzoek als in de beeldende kunst worden aanwijzingen verzameld, gerangschikt en geinterpreteerd. In de rechtbank is het de bedoeling om aan de hand van bewijzen de waarheid, en niets dan de waarheid boven tafel te brengen, om zo de schuldige aan te wijzen, en te straffen. Ook in een galerie worden specifieke betekenissen aan objecten en werken toegekend- maar in tegenstelling tot een rechtzaak- worden deze gebruikt om aanvullende cruciale vragen te stellen – die achter de wellicht objectief lijkende waarheid liggen.