Filmprogramma samengesteld door gastconservator Sven Lütticken in het kader van Life, Once More.
Vertoningen vinden steeds plaats vanaf 15.00 uur. De toegang is gratis.

Zondag 13 februari
Jeremy Deller, The Battle of Orgreave, 2001 (60 min.)
In 1984 vond in Yorkshire een grote mijnwerkersstaking plaats, die in het plaatsje Orgreave haar climax bereikte. Deller maakte een reconstructie van dit historische moment en liet deze naspelen door mijnwerkers en leden van het politiekorps die de slag in 1984 daadwerkelijk hebben meegemaakt. Tussen de filmbeelden uit 2001 heeft Deller foto’s van de slag in 1984 gemonteerd, samen met televisiebeelden van Thatcher die spreekt over de ?enemy within? en de ?aanval op de democratie?.

Peter Watkins, Culloden, 1964 (70 min.)
Een film over de veldslag die op 16 april 1746 in Culloden plaatsvond. Wat op het eerste gezicht een historische documentaire lijkt, blijkt al gauw een kritiek op het imperialisme te zijn. Dit alles in een verhaalstructuur die niet erg klassiek is: een televisiereporter wordt in de achttiende eeuw geprojecteerd en interviewt de deelnemers aan de veldslag.

Zondag 27 februari
Ant Farm, Eternal Frame, 1976 (24 min.)
Eternal Frame is een onderzoek naar de rol die de media spelen in de creatie van (post)moderne historische mythen. Centraal staat de moord op president Kennedy in 1963. Met als uitgangspunt de super 8 filmbeelden van een toeschouwer, Abraham Zapruder, wordt een film geconstrueerd die zowel een live performance, een reenactment van de moord als een namaakdocumentaire is.

Daniel Reeves met Jon L. Hilton, Smothering Dreams, 1981 (22:05 min.)
Smothering Dreams is een film over zowel Reeves’ ervaringen als marinier in de Vietnamoorlog als zijn jeugd waarin oorlogsspelletjes en fantasieën over geweld achteraf bezien de opmaat vormde voor zijn deelname aan de oorlog.

Zondag 13 maart
Harun Farocki & Andrei Ujică: Videogramme einer Revolution, 1992 (120 min.)
Een reconstructie van de turbulente Roemeense ‘televisierevolutie’ van 1989. Deze ‘mediarealiteit’ is onderworpen aan een visuele analyse zonder nieuw materiaal toe te voegen. Farocki en Ujică houden zich strikt aan de chronologische volgorde van bestaande audiovisuele opnamen van de gebeurtenissen. De opeenstapeling van live-uitzendingen en amateur video-opnamen openbaart bijna vanzelf de relatie tussen de camera en het verhaal in deze “fictieve” versie van een revolutie, waarbij alle mediatheorie verbleekt.

Zaterdag 26 maart
Mike Kelley & Paul McCarthy, Fresh Acconci, 1997 (45 min.)
Een eigentijdse remake van enkele video’s van Vito Acconci. De beslotenheid van de monitor bij Acconci is vervangen door die van een luxueuze villa, de beelden zijn uiterst verzorgd en de acteurs zien er goed uit, maar toch blijven ze net zo alleen als Acconci en zijn partners.

Marina Abramovic, The Biography Remix, 2004 (8:19 min.)
In The Biography Remix voert Marina Abramovic haar verleden op als een theaterstuk; legendarische performances uit de jaren 1970 zijn getransformeerd tot korte scènes in het spel over Abramovic’s publieke leven. De kunstenares zelf verschijnt herhaaldelijk in The Biography Remix, maar de oude performances van Abramovic en Ulay worden opgevoerd door een jongere vrouw en man (de laatste is Ulays zoon).