Ho Tzu Nyen (Singapore) over Mythical Tigers and Southeast Asia’s Communist Legacy, met gasten Max-Philip Aschenbrenner (dramaturg, Wenen) en Robert Wessing (wetenschapper en antropoloog, Amsterdam).

Hoe spoken (on)sterfelijke tijgers door de geschiedenis en fantasie van Maleisië?

De filosoof Gottfried Wilhelm von Leibniz stelde eens dat dieren onmogelijk konden sterven, omdat de eenheden waaruit zij bestaan zich continu reorganiseren tot nieuwe wezens. Dieren, of goddelijke machines, zoals Leibniz hen noemde, zijn gelijk aan onsterfelijke zielen.

Ho Tzu Nyen volgt het duizendjarige pad en de veelvoudige metamorfoses van de mythische figuur van de Maleisische tijger die in Zuidoost Azië door de koloniale en communistische geschiedenissen blijft spoken. Het pad van de 10.000 Tigers begint met de centrale rol die de tijger heeft gespeeld in de kosmologie en ecologie op het Maleisisch schiereiland, gevolgd door de dreiging van uitsterven in het koloniale tijdperk.

Wanneer tijgers sterven kan hun geest op onverwachte manieren terugkeren, bijvoorbeeld in de vorm van Japanse soldaten in de Tweede Wereldoorlog, of guerrilla’s van de communistische partij van Maleisië. Het spoor van de tijger leidt tot diep in het mistige bos van muterende symbolen, een gebied waarin het onderscheid tussen mens en dier, jager en prooi, verdwijnt.

10,000 Tigers wordt mede ondersteund door Witte de With Center for Contemporary Art, en maakt deel uit van Ho Tzu Nyen´s Critical Dictionary of Southeast Asia, een atlas van motieven die door deze veelvormige regio verweven zijn. Het project is onderdeel van een doorlopende residentie in samenwerking met Asia Art Archive.

10,000 Tigers maakt tevens deel uit van Ho Tzu Nyen´s voorbereidende werk voor Ten Thousand Tigers, een live performance dat mede ondersteund wordt door de Wiener Festwochen (Vienna Festival) en Carriageworks (Sydney) in 2014.