Rotterdam wordt vaak de meest etnisch en cultureel diverse stad van Nederland en een van de meest diverse steden van Europa genoemd. Tegelijkertijd is het ook een plek die constant in beweging is, een stad waar altijd wordt gebouwd.Wat moeten we ons hierbij voorstellen en bovendien, hoe kunnen we dat tot uitdrukking brengen? Vanaf de herfst van 2007 heeft Witte de With Center for Contemporary Art een reeks boeken gemaakt die focussen op Rotterdam; elk boek presenteert de visie van een kunstenaar die vooral werkt met fotografie en video en een sterke band heeft met de stad. Deze losjes samenhangende reeks van kunstenaarsboeken brengt steeds weer Rotterdams zeer verschillende stedelijke hoofdpersonen in beeld.

Susanne Kriemanns boek ONE DAY is het derde boek in een reeks waarin de stad Rotterdam geportretteerd wordt. Deze serie wordt uitgegeven door Witte de With, Center for Contemporary Art, in samenwerking met kunstenaars die zich bezig houden met fotografie.

In haar werk onderzoekt Kriemann hoe fotografische beelden circuleren en hoe de notie van beweging wordt gerepresenteerd in fotografie. Haar boeken kunnen deels worden opgevat als tijdelijk onderdak voor dergelijke rusteloos bewegende beelden. Toen Kriemann werd gevraagd na te denken over de verbeelding van Rotterdam, verzamelde ze zoveel mogelijk boeken die zijn gepubliceerd over deze stad sinds de verwoestende bombardementen door de Luftwaffe in mei 1940. Rotterdam is de op één na grootste stad van Nederland en misschien wel de meest cultureel diverse. Uniek is dat de wederopbouw niet gericht was op herstel van de vooroorlogse stedelijke structuur, maar in plaats daarvan een veelzijdig experiment werd in architectuur en stedenbouw, die voortdurend poogt om haar evoluerende sociale samenstelling te spiegelen. Uit de verschillende foto’s die deze Rotterdamse evolutie documenteren, selecteerde Kriemann 115 beelden en legde een structuur op die tegelijk radicaal en alledaags is: de stroom van beelden in haar boek is onlogisch in historische zin, maar volgt eerder subtiel de loop van een dag, van zonsopgang tot na zonsondergang.

Om Susanne Kriemanns proces te onderzoeken – met name haar manier van werken met foto’s en met boeken – heeft Witte de With de New Yorkse curator en schrijver Christopher Eamon uitgenodigd voor een interview met de kunstenaar ter gelegenheid van de presentatie van ONE DAY op de New York Art Book Fair 2010. Eamon, die voornamelijk werkte met bewegend beeld, en die een van de meest prestigieuze collecties van de videokunst in de Verenigde Staten samenstelde, brengt zijn ervaring tot een ontmoeting met Kriemanns dialectische kunst.