Witte de With Contemporary Art
Programma—Studie- & Leesgroepen
M
Studie- & Leesgroepen
3 september 2012 – 31 december 2017

Kunnen studie- of leesgroepen een vertrekpunt zijn voor artistieke productie? Witte de With heeft sinds 2012 verschillende groepen opgericht, als instrumenteel onderdeel van het programma. Locatie is steeds het (verborgen) hart van de instelling: de keuken/bibliotheek. De sessies onder leiding van kunstenaars, curatoren en filosofen analyseren, provoceren en verkennen onderzoeksteksten en praktijkvoorbeelden die verbonden zijn met het tentoonstellingsprogramma. Gebundeld tot readers zijn de teksten een handvat voor zowel de deelnemers als het door de groep gesteunde project.

Door de jaren heen zijn verschillende formats voor deze groepen en bijbehorende tekstproductie getest, afgestemd op de behoefte van kunstenaar of groep. De lees- en studiegroepen omvatten in de afgelopen jaren onder meer: drie thematisch-filosofische leesgroepen in samenwerking met het Centrum voor Kunst en Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit, waarvan de eerste resulteerde in het internationale onderzoekssymposium Speculative Art Histories en de gelijknamige aanstaande publicatie; (m)other voices: the maternal as an attitude van kunstenaar Deirdre M. Donoghue, oprichter van de m/other voices foundation, die de verhouding tussen werk, ervaring, denken en tijd in het kader van moederschap onderzoekt, en kennisproductie binnen de kunsten en daarbuiten; debat- en onderzoekssessies onder leiding van Nana Adusei-Poku (Curatorial Fellow 2015), als onderdeel van NO HUMAS INVOLVED van kunstenaarscollectief HOWDOYOUSAYYAMINAFRICAN?. Vanaf najaar 2016, in de aanloop naar haar operaproject The Ten Murders of Josephine, begeleidt kunstenaar Rana Hamadeh een studiegroep ter ondersteuning en uitbreiding van haar onderzoeksproces.