Deze tweede editie van Rotterdam Cultural Histories toont het onderzoek dat kunstenaarsduo Bik Van der Pol deed naar de geschiedenis van Two Vertical Rectangles Gyratory 1971), een sculptuur van George Rickey.

Deze presentatie sluit aan bij up close (2014), een nieuw werk van Bik Van der Pol, dat deel uitmaakt van de tentoonstelling The Part In The Story Where A Part Becomes A Part Of Something Else die van 22 mei t/m 17 augustus te zien is bij Witte de With.

Speciaal voor deze tentoonstelling besloot het Nederlandse kunstenaarsduo Bik Van de Pol het kunstwerk Two Vertical Rectangles Gyratory (1971) van George Rickey neer te leggen in de tentoonstellingsruimte van Witte de With. Deze kinetische sculptuur, die zich ooit bevond op het Binnenwegplein, kent een roerige geschiedenis. Na recente renovaties aan en om het plein, en een ophoging van de grond, bleken de draaiende bladen zich nog op slechts 2.11 meter hoogte te bevinden. De sculptuur werd zo een veiligheidsrisico omdat het voorbijgangers mogelijk zou kunnen raken. Om ongelukken te voorkomen werd er in 2012 eerst een hek om het werk gezet en werd de sculptuur later dat jaar zelfs tijdelijk weggehaald. Sindsdien proberen de eigenaar van het werk, Sculpture International Rotterdam (SIR), en de afdeling Gemeentewerken (Rotterdam) een oplossing te vinden, in samenspraak met de beheerder van het erfgoed van de kunstenaar (Rickey overleed in 2002). In afwachting van concrete oplossingen en een terugplaatsing in de stad, presenteert Bik Van der Pol enkele onderdelen van Rickey’s werk in immobiele staat.

Rotterdam Cultural Histories is een samenwerking tussen Witte de With en TENT, waarmee we onze gemeenschappelijke wortels in Rotterdam verkennen en zo de raakvlakken tonen tussen onze beide programma’s. Rotterdam Cultural Histories is opgezet door Defne Ayas (directeur, Witte de With) en Mariette Dölle (artistiek directeur, TENT).

—Met dank aan:

Ontworpen door: Bik Van der Pol en Sculpture International Rotterdam
Onderzoek: Bik van der Pol, Antje Guenther
Afbeeldingen: Archieven van Sculpture International Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, Antje Guenther, Aad Hoogendoorn, Jannes Linders
Redactie en cöordinatie: Josine Sibum, Samuel Saelemakers
Grafisch ontwerp: Via Vermeulen, door Rick Vermeulen
Witte de With bedankt: Dick van Campenhout, Centrum Beeldende Kunst Rotterdam, Sjarel Ex, Paul van Gennip, Sannetje van Haarst, Christina Li, Dees Linders, Nienke Post, Philip Rickey
Met speciale dank aan: Museum Boijmans van Beuningen, Sculpture International Rotterdam (onderdeel van Centrum Beeldende Kunst Rotterdam), The George Rickey Foundation en Antje Guenther.

—Downloads