Witte de With Center for Contemporary Art zal zijn archief blijvend onderzoeken met WDW25+ Commissions, in de periode vanaf de zomer 2016 tot aan januari 2017. Deze serie opdrachten nodigt kunstenaars uit om te reageren op de tentoonstellingsgeschiedenis van het instituut, die als een vruchtbare bodem dient voor het opnieuw beoordelen en verbeelden van de geschiedenis van de hedendaagse kunst.

Voor de eerste editie gaat Marwa Arsanios (kunstenaar en mede-oprichter van 98Weeks Research Project) kritisch in op Contemporary Arab Representations, een serie die vanaf 2001 geïnitieerd werd door voormalig Witte de With directeur Catherine David. De serie verkende en presenteerde de activiteiten van culturele en intellectuele spelers binnen de Arabische wereld. Arsanios ziet deze serie als een onderdeel van een ecologie van kunstenaars, instellingen, de markt en de ontwikkeling van vastgoed in het naoorlogse Libanon, en onderzoekt hoe dit canon in de geschiedenis wordt geschreven. Welke invloeden ondervonden Libanese kunstenaars in die tijd (vanaf de jaren ’90) en waarom en hoe werden kunstenaars uitgesloten van bepaalde geschiedenissen? Arsanios graaft naar deze specifieke periode van kennisproductie, waarin een kunsthistorisch, ruimtelijk en revisionistisch feministisch discours werd gevormd, terwijl ze tegelijkertijd hedendaagse interpretaties mogelijk maakt door nieuwe stemmen in kaart te brengen en te laten horen.

—Met dank aan:

Mor Charpentier

—Downloads