Witte de With presenteert Agnosia, een solotentoonstelling met nieuwe en recente werken van de Belgische kunstenaar Edith Dekyndt (1960, Ieper, België).

Opening vrijdag 27 februari, 17:00 uur

Met om 19:00 uur een gesprek tussen Denis Gielen (curator van het Grand Hornu, Brussel) en Edith Dekyndt.
Taal: Engels

In de afgelopen twee decennia heeft Dekyndt een kunstpraktijk ontwikkeld die gekarakteriseerd wordt door een minimale en speelse esthetiek. Haar veelzijdige oeuvre bestaat uit een groot aantal videowerken, diaprojecties, sculpturen en geluidswerken. In haar videowerken maakt Dekyndt vaak met een doelbewust onregelmatige, minimalistische benadering, gebruik van de methodische exploraties van experimentele videokunst. Ze speelt met de beperkingen van opnametechnologieën en toont schijnbaar eenvoudige, levensechte beelden die, in haar eigen woorden, “noch spectaculair noch lichtverteerbaar zijn” en de relatie tussen subjectiviteit en de wereld van feiten ondervragen.

Sinds 1999 produceert Dekyndt haar werk onder de noemer Universal Research of Subjectivity: een humoristisch concept dat functioneert als een vereniging – opgericht door de kunstenaar in 2004 – en tevens dient als een pseudoniem dat een speculatief kader biedt voor haar videowerken, sculpturen en installaties. Met dit totaalconcept vestigt Dekyndt de nadruk op het onderscheid tussen microkosmos en macrokosmos, een fictieve maar genaturaliseerde scheiding die maakt dat subjectiviteit zich begeeft op de kruising tussen deze twee gescheiden werelden.

In Witte de With zijn in totaal twaalf installaties te zien waarin Dekyndts omvangrijke artistieke praktijk wordt gerepresenteerd. De werken variëren van sobere sculpturen waaronder Ground Control (2006), een zwarte helium ballon die zich vrijelijk voortbeweegt in de tentoonstellingsruimte, tot videowerken als Dream Machine (2006) waarin de drie primaire kleuren in een 24 frames per seconde ritme worden afgewisseld en een desoriënterend effect op de toeschouwer nalaten.

Hoewel de video-installatie One Second of Silence (2008) een meer directe ingang biedt voor een politieke interpretatie, draagt het geen specifieke politieke boodschap uit. Dekyndt is geïntegreerd door de zogenaamde globale posities van mensen, het innemen van ruimte door het ervaren van de betekenissen, de inhoud en de bijzonderheden van die ruimte, als ook zijn socio-culturele en menselijke context.