Introductie door Renske Janssen / Nicolaus Schafhausen, 5 min.

Jennifer Allora en Guillermo Calzadilla, Sweat Glands, Sweat Lands, 2006, DVD, 9:21 min.
Een varken wordt geroosterd op een spit dat is verbonden met het achterwiel van een auto. Terwijl reggaeton zanger Residente Calle 13 in het Spaans zingt over niet-menselijke vormen van complexe sociale organisaties, zoals bij vleermuizen, termieten en mieren als mogelijke manier om een gemeenschap te organiseren en als alternatief voor de hedendaagse samenleving.

Aïda Ruilova, It had no feelings, 2003, DVD, 2 min.
In haar werken onderzoekt Aida Ruilova de psychologische staat die wordt gecreëerd door cineastische middelen zoals de montage of het geluid. Ruilova leunt daarmee sterk op theorieën zoals die van Sergei Eisenstein, waarin wordt gesproken over de montagetechniek die de alledaagse, gefragmenteerde realiteit spiegelt. In It had no feelings wordt een ritmisch beeld getoond van twee vrouwen die in sterk licht-donker contrast naast elkaar worden afgebeeld als een tweeling of, in abstractere zin, als spiegelbeeld van elkaar.

Chloe Piene, Blackmouth, 2004, DVD, 3:36 min.
Chloe Piene maakt deel uit van een jonge generatie kunstenaars die nieuwe vormen van representatie van deviante posities onderzoekt. In Blackmouth brengt Chloe Piene een intens beeld van isolement en angst naar voren, refererend aan de klassieke Hollywood horrorfilm. Het toont een extreem vertraagd beeld van een jong meisje onder de modder, die dierlijke poses aanneemt.

Marc Bauer, Anteferno II, 2002, DVD, 6:25 min.
De videoserie Anteferno I, II en III handelt over intense intermenselijke relaties waarbij eenzaamheid, macht en moraal worden onderzocht. Anteferno II toont afwisselend een close-up van een oudere man die met een geëmotioneerde blik een landschap inkijkt en een statisch camerastandpunt van een lege kamer waarin hij probeert te dansen. De dramatische soundtrack, een lied van Leonard Cohen, lijkt de hoofdpersoon nog eenzamer te maken.

Mark Raidpere, Ten Men, 2003, DVD, 9 min.
De vervreemding en het isolement van mannen zijn terugkerende thema’s in het werk van Mark Raidpere. In Ten Men zien we een 10 portretten van gedetineerde mannen. Zij laten hun spieren rollen en tonen hun tatoeages, maar glimlachen ook gegeneerd en kijken ontwijkend weg van de camera, hopend op solidariteit. De film roept de vraag over de status van deze mannen op: wie is de brute crimineel en wie is het slachtoffer van de maatschappij?

Kai Kaljo, Babyklappe, 2006, DVD, 4 min.
Aansluitend Q&A, 10 min.
In Babyklappe volgt een camera een Duitse stadsmuur tot een raam in een nis bereikt wordt waarachter een babymatras en een dekentje zichtbaar zijn. Hier kunnen moeders hun ongewenste kind veilig te vondeling leggen. In de korte route van en naar de nis neemt de video de vorm aan van een soort portaal naar een versplinterde inhumane samenleving.

Aïda Ruilova, Life Like, 2006, DVD, 5 min.
In Life Like is, net als in It had no feelings, een fascinatie terug te vinden voor filmgenres en hun geschiedenis. In dit werk focust Ruilova zich op de Franse filmmaker Jean Rollin, die zichzelf de taak stelde vanaf de jaren zestig steeds hetzelfde verhaal opnieuw af te beelden. Deze maker van erotische vampier B-films is een van de grote favorieten van Ruilova. In Life Like lijkt Ruilova door hem geobsedeerd; ze bezoekt de locaties en sets van zijn films en gaat een relatie aan met de requisieten. Daarbij combineert Ruilova oorspronkelijk materiaal van Rollin met haar eigen materiaal.

Jeremy Shaw, 7 Minutes, 2002, DVD, 6 min.
Aansluitend Q&A, 10 min.
7 Minutes bestaat uit oorspronkelijk materiaal dat Shaw heeft gefilmd toen hij een 18-jarige student in het noorden van Vancouver was. Het materiaal is over een periode van zeven jaar langzamerhand bewerkt tot zijn huidige vorm. De gebeurtenis vindt plaats op een feest bij vrienden thuis. De camera filmt twee skate-meisjes die in een discussie verwikkeld raken. De camera breekt zich los van de massa om in te zoomen op de ruzie, die zich ontwikkeld tot een slaande ruzie. De omstanders lijken oprecht bezorgd. De achtergrondmuziek bestaat uit een originele opname van Shaws album uit 2002, Pre-Earthquake Anthem. De tekst gaat over het ongemak om te leven in plaats waar grote kans is op een aardbeving (Vancouver is gelegen op een breuklijn).

Klara Liden, Paralyzed, 2003, DVD, 4 min.
In Paralyzed is de kunstenaar zelf te zien die zich heen en weer gooit door een forenzentrein in het Zweedse Stockholm. Ze danst om de palen heen en klimt in de bagagerekken terwijl de medepassagiers haar verbaasd aanstaren. De film laat geen Jackass-achtige baldadigheid of provocatie zien, maar een oprechte zelfexpressie die is ingegeven door hulpeloosheid en onvrede.

Erik van Lieshout, Rock, 2006, DVD, 27 min.
In zijn recente film Rock zien we Erik van Lieshout als acteur in een complexe situatie. Hoewel de beelden documentaire kwaliteiten lijken te hebben is het de vraag in hoeverre de montage zorgt voor een onecht, fictief beeld. Van Lieshout verhoudt zich tot een man achter de schermen, die nooit in beeld komt, maar die veel invloed op hem lijkt te hebben: als vaderfiguur of als voorbeeld voor een geslaagd en gelukkig leven. Het is alles wat Van Lieshout zelf lijkt te ontberen. Hoe verder de film vordert hoe duisterder de waarheid. Van Lieshout lijkt zich eerder bedreigd te voelen door deze man dan antwoorden te vinden op zijn vraag wat geld, geluk en geweld voor hemzelf betekenen.