De 19e-eeuwse criticus en schilder John Ruskin was van mening dat bergen zowel het begin als het einde van het gehele natuurlijke landschap markeren. Al sinds mensenheugenis worden berglandschappen gezien als een onherbergzame en ontzagwekkende wildernis: als plaatsen die gevreesd, gerespecteerd en vereerd dienen te worden. In deze hoedanigheid vond dit natuurverschijnsel dan ook een plek binnen onze kunstgeschiedenis, toen vele kunstenaars tijdens de Romantiek de grootse en sublieme uitstraling van bergen probeerden vast te leggen. Toch was de berg ook al ten tijde van eerdere culturen vaak een heilige en krachtige plek. In deze Causerie getiteld The Mountain in Art and Literature, onderzoekt beeldend kunstenaar en schrijver Alexandre Singh de manieren waarop de berg binnen verschillende culturen gezien wordt, van Aziatische bergasceten tot aan de Europese Romantiek. Deelnemers zijn onder andere:

Robert Hewison (Voormalig docent Slade Fine Art, Oxford, Ereprofessor aan de Lancaster University, en gastdocent aan de City University)

Tullio Lobetti (Professor, Centre for the Study of Japanese Religion, School of Oriental and African Studies, University of London)

Marieke Dhont (doctoranda bijbelwetenschap aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven)

Binnenkort

15 november 2012 – Literary Satire: on Pope, Lucian, and Wodehouse;
19 januari 2013 – The Voice and The Chorus;
16 februari 2013 – Woody Allen;
16 maart 2013 – Scatology;
13 april 2013 – The Sculptor.

Recent

The Creation: On Cosmogony and Cosmology
Zaterdag 2 juni 2012

Deelnemers: Jessica Frazier (Onderzoeker, Oxford Centre for Hindu Studies), Andrew Jaffe (Professor Astrofysica, Imperial College London), Bernadette Leclercq-Neveu (Professor Klassieke Talen en Culturen, École Normale Supérieure Paris), Bénédicte Lemmelijn (Professor Theologie, Katholieke Universiteit Leuven), Alexander Verpoorte (Professor Archeologie, Universiteit van Leiden) en Francis Wolff (Professor filosofie, École Normale Supérieure Paris).

Pictorial Satire
Donderdag 12 juli 2012

Deelnemers: Brian Dunphy (Professor Radio & Televisie, Brooklyn College, NY), Pascal Dupuy (Professor vroegmoderne geschiedenis, Universiteit van Rouen) en Martin Myrone (Hoofd Curator Britse Kunst van voor 1800 bij Tate Britain, Londen).

Theatrical Costumes
Donderdag 16 augustus 2012

Deelnemers: Amy Kenny (Onderzoekscoördinator Globe Theatre, Londen), Valeria de Lucca (Professor Muziekwetenschappen, Universiteit van Southampton) en Alan Cummings (Professor Japanologie, School of Oriental and African Studies, University of London).

Aristophanes
Donderdag 13 september 2012

Deelnemers: Edith Hall (Professor Klassieke Talen en Culturen, King’s College, London), James Robson (Professor en Departementshoofd Klassieke Talen en Culturen, The Open University, London), Alexa Piqueux (Professor Departement Griekse Cultuur, Université Paris Ouest Nanterre La Défense) en Adriaan Rademaker (Professor Klassieke Talen en Culturen, Universiteit Leiden)

Over de Causeries

Witte de With Center for Contemporary Art presenteert de Causeries als onderdeel van de totstandkoming van Alexandre Singhs ambitieuze toneelstuk The Humans in 2013. De titel van de serie Causeries is afgeleid van het Franse werkwoord causer – praten of kletsen – en geeft aan dat de reeks bestaat uit een aantal intieme discussies. Hierin weidt Singh uit over de centrale thema’s van The Humans, variërend van kosmologie en kosmogonie tot picturale satire, dans, drama en religie. In tegenstelling tot traditionele lezingen en symposia zijn de Causeries bedoeld als informele gesprekken tussen de kunstenaar en een expert op een bepaald gebied. Op deze manier wordt niet alleen Singhs artistieke proces intellectueel verrijkt, maar ook de onderliggende thematiek van The Humans gedeeld met het publiek. De maandelijkse Causeries zijn geiniteerd door Alexandre Singh en Defne Ayas, en worden georganiseerd in overleg met criticus en schrijver Donatien Grau.

Over The Humans

Met ‘schepping’ als centraal thema en de antieke Griekse komedies van Aristophanes als inspiratiebron speelt The Humans zich af in een tijd voor het ontstaan van de Aarde, in een protowereld bevolkt door geesten, goden, ambachtslieden en mannen van klei en gips. Het project van beeldend kunstenaar en schrijver Alexandre Singh omvat een toneelstuk dat op locatie in Witte de With geproduceerd wordt en in de lente van 2013 wordt opgevoerd. Tevens maakt de serie maandelijkse Causeries deel uit van The Humans, geïnspireerd door de rekwisieten die Singh produceert.

—Ondersteund door

Institut Francais